Samvetet och marknaden

Efter lång tid har lusten att skriva återvänt. Jag bor på en
annan ort nu och har varit pensionär i drygt 3 år. Min mor
är död och Stockholm får inga besök av mig mer. Jag har
hyrt ett sommarhus under ett par år och är ute och foto-
graferar. Mest fåglar. Mitt sociala schema liknar andras
vilka är lediga på dagarna och mina nya katter är mitt säll-
skap efter att den andra gått bort. Moral och ondska och
hur vi behandlar varandra har fått mig intresserad av religions-
filosofi och mina metafysiska upplevelser gör mig mer benägen
att fördjupa mig i ämnet. Världen och dess motsättningar med
krig och vansinne kan göra vilken som helst sjuk. Samtidigt
som erotiken har ersatt familjen och alla värden som den hade.
Vi matas med nyheter om politik och marknaden har nästan
nått absurda höjder. Framtiden ser allt annat än ljus ut. Vårt
engagemang dör av den massiva ondskan. Om vi förstår den.
Henry Miller skrev någonstans att ( Det är enkelt nog att be-
trakta brottslingar som själlösa. Men om jag säger dig att det
inte finns någonting annat än brottslingar överallt, var du än
söker? ) Är vi brottslingar utan att vi förstår det. Är vi själlösa
kroppar som går omkring på jorden med olika attribut som
både förstör naturen och vårt samvete om vi hade något. 
Det är en fråga för vår nya ärkebiskop att svara på.

Kommentera här: